Marcel begint: “Eigenlijk heb ik nooit bewust voor dit vak gekozen. Na een wat turbulente schoolperiode werd ik aangenomen op dezelfde school als mijn vriendje. Dat was toevallig de grafische school. Van fotografie was ik direct onder de indruk en ik was vastbesloten om naar de fotovakschool te gaan. Maar het verloop op de grafische school verliep helaas anders dan gepland en zonder diploma zat de fotovakschool er niet in. Jaren later heb ik in de avonduren alsnog mijn diploma gehaald en werd ik grafisch technicus en grafisch directeur bij verschillende werkgevers. Elke keer werd ik trouw gevolgd door een aantal kunstenaars. Zo besloot ik op een dag in 2002 voor mezelf te beginnen. Vanaf zolder startte ik met Re-Art en heb ik de Giclée uit Amerika geïntroduceerd en in Nederland bekend gemaakt.”
Digitale opkomst
“Alhoewel ik tot de dag van vandaag nog baat heb bij mijn analoge kennis, vond ik de opkomst van het digitale tijdperk geweldig. Ik ben opgegroeid met Photoshop 1.0. Met de eerste Apple Macintosh kon je tekst intypen en corrigeren en later ook beeld bewerken. Waar een analoog proces soms een dag duurde, kon het digitaal ineens veel sneller. Ik heb wel even moeten investeren in dure apparatuur.”
“Analoge producties op digitale prints worden door Re-Art nog steeds toegepast. Eerst halen we het uiterste uit de digitale prints, vervolgens gaan we er met andere technieken, waaronder de zeefdruk overheen. Zo worden originele druktechnieken toegepast op de moderne. Bepaalde effecten zijn met digitale printtechnieken alleen nou eenmaal niet haalbaar.”
Geheim van de smid
“Goede apparatuur is heel belangrijk, maar je moet weten wat je uit een printer kan halen. Wij weten bijvoorbeeld zóveel meer uit een Epson printer te halen, dat mensen van Epson uit Japan speciaal naar ons toe komen om hun printers aan te passen aan onze wensen.”
“Verder is er geen bedrijf in Europa die doet wat wij doen. Klanten met specifieke wensen worden door concurrenten doorgestuurd naar Re-Art. Wij maken geen prints, wij maken kunst. Wij creëren kunst met kunstenaars over de hele wereld.”
Fine Art Print Association
Marcel vervolgt: “Ik zou graag meer willen samenwerken met Internationale bedrijven die ook net als wij in het topsegment zitten. Nu leveren we veel kunstwerken van Europa naar Amerika, met hoge transportkosten. Andersom levert Amerika veel aan Europa. Vanuit de Fine Art Print Association zou het mogelijk kunnen worden samen te gaan werken door productieprocessen op elkaar af te stemmen. Daarnaast is het natuurlijk interessant om kennis uit te wisselen. Dat hoop ik op termijn verder vorm te kunnen geven.
]Re-Art en Genesis
“De samenwerking met Genesis gaat ver terug. In 2005 ben ik met Eyal in contact gekomen. Er kwam vraag uit de markt naar het ingieten van kunstprints en Genesis was daar net mee begonnen. De epoxy voldeed in het begin nog niet aan alle eisen die wij als Re-Art stellen. Het vergde heel wat jaren van onderzoek om erachter te komen welke samenstelling geschikt is voor het fine art papier dat wij gebruiken. Door zo intensief met elkaar op te trekken in deze experimentele fase, is in de loop der jaren een goede vertrouwensband ontstaan.”
Hoger niveau
Marcel vertelt: “De chemicaliën in de epoxy gaven in eerste instantie een chemische reactie op de prints. Er zijn wel 50 soorten epoxy met verschillende eigenschappen voor diverse doeleinden. We hebben echt álles getest. Uit één van de tests bleek dat vergeling optrad door verzuring van de prints. Dat lag niet zozeer aan de epoxy, zoals altijd werd gedacht. Uit een andere test werd duidelijk dat epoxy in een donkere ruimte veel sneller vergeelt dan wanneer het aan extreme uv-straling wordt blootgesteld. Zo zijn we steeds een stukje wijzer geworden. Door onze technische know-how op gebied van fine art printing en de kennis van Genesis hebben we het epoxyproduct voor de kunst naar een hoger niveau getild. Het resultaat onze inspanningen heeft tot de ontwikkeling van een gecertificeerd product geleid; Certified Liquid Gloss.”
Blijven ontwikkelen
“Liquid Gloss is een prachtig en uniek product. Als je op de top wilt meedraaien, is het heel belangrijk dat je bepaalde standaarden hanteert en aan kwaliteitsnormen voldoet. Daarom stoppen we nooit met testen. Op dit moment zijn we wederom nieuwe soorten papier aan het testen. Die tests duren twee jaar, maar zolang ik nog niet overtuigd ben van de kwaliteit, gaat Re-Art er niet mee werken. Wij leveren ook aan galeries in New York. Een kostbaar kunstwerk moet dus aan de hoogste kwaliteitseisen voldoen. Als Re-Art streven wij naar een levenslange garantie.”
“Ook door te experimenteren met verschillende epoxysamenstellingen blijven we innoveren. De epoxy waar ik nu graag mee zou willen werken, heeft precies de goede samenstelling om de kwaliteit van de print optimaal te houden. Nadeel is dat het erg lastig te verwerken is voor Genesis. Door alleen de eerste laag van die goede epoxy te voorzien en voor de tweede en derde laag een ander type te gebruiken, krijgen we toch het gewenste gladde eindresultaat.”
Nauwe samenwerking met kunstenaars
“Wij nemen de kunstenaars regelmatig mee naar de gieterij, zodat ze tijdens het proces met Liquid Gloss special effects op het kunstwerk kunnen aanbrengen. Genesis legt een heel dun epoxylaagje aan, waarna de kunstenaar er bijvoorbeeld pigment, diamantstof, goudglitter of zilver in kan strooien. Daar bereik je de meest waanzinnige effecten mee. En elk stuk wordt uniek.”
Passie voor kunst
Marcel besluit: “Onze samenwerking ging niet altijd zonder slag of stoot, we zaten lang niet altijd op één lijn. Nu gaat het heel goed. Zo zie je maar waar een gedeelde passie voor kunst allemaal toe kan leiden. Op dit moment zijn we met een nieuwe printtechniek bezig. Daarmee is het mogelijk om textuur op te bouwen en over de epoxy heen te printen. En we kijken naar de mogelijkheid om producties met sculpturen te maken. Die laten we in kunsthars ingieten en daarna metalliseren. Zo hebben we onlangs de eerste productie gedaan voor Loes van Delft en de Deense kunstenaar Ole Ahlberg.”